dimarts, 8 de gener del 2013

El projecte en forma de cas

PROJECTE: TOTS ELS VAIXELLS SÓN IGUALS?
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de P-5 podran veure diferents tipus de vaixells i adonar-se si són tots iguals i si tots serveixen per a fer les mateixes tasques, a partir de diverses activitats relacionades amb les noves tecnologies.
INDEX
CONTINGUT
OBSERVACIONS
Context general
Experiència en ensenyament
4 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a classe i a casa
---
Tipus d’escola
Escola pública
---
Localització del centre
Centre ciutat
Manresa
Connexió
Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica
---
Situació sòcio - econòmica del alumnes
Classe mitja
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Infantil
P-5
Àrea / Unitat
Descoberta de l’entorn
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Observar i adonar-se de les diferències entre els vaixells
---
Nivell d’aprenentatge esperat
Descobrir diferents tipus de vaixells i les principals parts
---
Tipus d’activitat
Experimentació i interpretació
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Connexió a Internet
·   Programari JClic:
Raó per la qual la fa servir
Motivació dels alumnes i facilitat d’autoavaluació en el programari JClic
---
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
Observació, anàlisi i reflexió
---
Dificultats trobades
Els diferents nivells d’aprenentatge en relació a l’ús de l’ordinador
---
Ajuda / Col·laboració emprada
Mestra de reforç dins l’aula
Pren gran importància l’ajuda entre companys/es
Rol del professor
Proporciona i presenta les activitats i orienta el treball dels alumnes
---
Rol de l’estudiant
Explorar i descobrir característiques dels vaixells
---
Resultats
Observacions
Els alumnes porten a terme de diverses activitats
---
Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació sumativa al llarg de tot el procés d’aprenentatge. Autoavaluació per part dels alumnes amb el programari JClic.
---
Lliçó apresa pel professor
Que cada alumne treballi amb un ordinador individualment, màxim un ordinador per cada dos nens/es.
---



Història complerta

Entrevistador: Hola Inés, primer de tot donar-li les gràcies per concedir-nos aquesta entrevista.
Professora: De res, encantada!
E: Comencem doncs, en quina escola treballa actualment?
P: Aquest anys estic treballant en una escola pública de la localitat de Manresa.
E: Quin és el nivell socioeconòmic del alumnes?
P: L’escola està situada al centre de la ciutat, i els habitants de la zona tenen un nivell mitjà-alt. Per tant, fins fa poc es podia considerar que les famílies dels nostres alumnes tenien un bon nivell adquisitiu. Actualment, però, hi ha hagut un gran nombre de matriculacions d’alumnes nouvinguts, procedents de diversos països, això ha fet que el nivell socioeconòmic baixés, i actualment es podria dir que la situació dels alumnes és de nivell mitjà.
E: Considera que l’escola disposa d’unes bones instal·lacions?
P: Sí, l’edifici va ser restaurat fa 4 anys i ara és ben nou, amb el suficient nombre d’aules àmplies i molt lluminoses.
E: I en relació als recursos tecnològics?
P: La veritat és que tampoc ens podem queixar, tenim una aula d’informàtica molt gran amb uns 40 ordinadors aproximadament. També hi ha un armari, en el qual hi han 30 ordinadors portàtils, per tal que els alumnes puguin treballar amb aquesta eina a la mateixa aula ordinària. També disposem d’una aula on hi ha un televisor, un DVD, un vídeo, un projector i una pantalla. D’altra banda tots els cicles d’educació primària disposen en una de les aules de projector i pantalla, però malauradament a infantil encara no ens han arribat. A més, totes les aules d’educació primària també tenen com a mínim un ordinador a l’aula. L’única cosa que encara no hem aconseguit de tenir a l’escola és una pissarra digital.
E: Ens diu que “malauradament” a infantil encara no han arribat el projector i la pantalla, considera que en aquest cicle també n’hi hauria d’haver? Realment el faríeu servir?
P: Indiscutiblement, crec que hi hauria d’haver un projector i una pantalla a cada aula, no només un per cicle, ja que ofereix moltes possibilitats per a treballar amb els alumnes.
E: Així doncs, dones molta importància a l’ús de les noves tecnologies a l’escola?
P: Penso que les TIC tenen un pes molt important en la nostra societat, per tant l’escola no es pot despenjar d’aquest moviment. Actualment ens trobem en la societat de la informació, marcada per l’aparició de les noves tecnologies. Crec que les TIC són una eina que genera coneixement, i com a tal a l’escola les hem d’aprofitar i treure’n el màxim rendiment, ja que al mateix temps són un element motivador per als alumnes.
E: M’agradaria demanar-li sobre alguna experiència que hagi tingut a l’aula en relació a les noves tecnologies?
P: Doncs bé, el darrer mes de desembre varem estar treballant en un projecte sobre els vaixells amb els alumnes de P-5. Per tal de fer-ho més dinàmic i participatiu per als alumnes varem utilitzar els ordinadors en la majoria de les sessions.
E: I com va sorgir aquest projecte?
P: A les aules d’educació infantil d’aquesta escola, cada setmana hi ha un alumne que és el protagonista de la classe. Aquesta activitat consisteix en què cada setmana hi ha un protagonista i aquest porta fotos de la seva família i algunes joguines, i explica a la resta de companys coses sobre ell mateix i les coses que ha portat.
Quan un alumne ens explicava quines eren les seves joguines preferides, entre elles un vaixell, va sorgir el dubte de si tots els vaixells són iguals. I varem decidir investigar sobre els vaixells per a poder solucionar aquest dilema que teníem.
E: Quin va ser el procés que vareu seguir per a poder resoldre’l?
P: En la primera de les sessions varem fer una posada en comú dels coneixements previs que teníem sobre els vaixells, i com ens varem adonar que hi havia certes discrepàncies varem decidir buscar fotos de vaixells a l’ordinador. Això va ser el què varem fer en la segona sessió, varem utilitzar el cercador de Google per a veure diferents imatges vaixells, i varem descobrir que n’hi ha de molt diferents. Cada nen i nena ens va ensenyar quina era la imatge que més li havia agradat i ens va explicar el perquè. En la tercera sessió varem realitzar diferents activitats JClic relacionades amb els vaixells, en les quals varem descobrir què hi han diferents tipus de vaixells (transatlàntic,  transbordador, vaixell de càrrega, portacontenidors, creuer, portaavions, petrolier, etc.) i van identificar les principals parts d’un vaixell (proa, popa, àncora, hèlix, coberta i xemeneia). En la quarta sessió, una mica més lúdica, varem pintar diversos transports marítims a l’ordinador. En la cinquena i última sessió varem fer una posada en comú de les diferents activitats realitzades i dels aprenentatges extrets. La mestra tutora va aprofitar per a presentar uns materials elaborats a partir de les fotografies cercades pels alumnes en la segona sessió.  Finalment els alumnes van poder jugar lliurament amb els dos materials elaborats per les mestres, i aquest materials han quedat com a un material més per treballar per racons.
E: Molt bé, perfecte. I quina és la fita de la història?
P: Amb aquest projecte es va procurar que fossin els alumnes els que arribessin a crear el seu propi aprenentatge. Durant un activitat va sorgir el dubte de si tots els vaixells eren iguals, i com es va detectar cert interès per a resoldre el conflicte, les mestre varem proposar activitats per a orientar el procés d’aprenentatge dels alumnes.
E: Quin paper tindrien les noves tecnologies en aquest projecte?
P: Les Tic prenen un paper molt important, ja que és gràcies a elles que podem  contextualitzar el problema i sobretot fer-lo real i significatiu per poder motivar als alumnes a resoldre’l.
E: Quins aspectes creu que es podrien canviar per millorar aquesta història?
P: Un dels canvis que faria si hagués de repetir aquest projecte seria incloure activitats amb el projector i la pantalla, o bé , amb la pantalla digital si les instal·lacions ho permetessin. Crec que en la darrera sessió si hi hagués hagut una pantalla en la qual poder projectar les fotografies presses durant tot el projecte, seria de gran ajuda per poder recordar tot el procés, afavorint al canvi conceptual i a l’aprenentatge significatiu. D’altra banda també hagués estat molt favorable que els alumnes poguessin veure els resultats dels companys, tant les imatges cercades en la segona sessió com els diferents vehicles marítims pintats en la quarta sessió.
E: Té alguna cosa a dir a altres professors que vulguin fer algun projecte semblant? Quina lliçó va aprendre?
P: M’agradaria aprofitar aquesta entrevista per animar a tots els professors, sobretot als que encara dubten si l’ús de les noves tecnologies a l’escola és apropiat o no, a endinsar-se en projectes com aquest, ja que la inclusió de les noves tecnologies en el  món educatiu obre un gran ventall de possibilitats per a fomentar l’aprenentatge significatiu en els nostres alumnes. És nostre el deure d’ensenyar als alumnes a utilitzar les noves tecnologies adequadament, per tal que siguin ells mateixos els qui les utilitzin per arribar a construir coneixement.
E: Doncs res més, moltes gràcies!
P: Gràcies a vosaltres, ha estat un plaer!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada