PROJECTE: TOTS ELS VAIXELLS SÓN IGUALS?
|
||
Síntesi destacant
l’aprenentatge que es pretén
|
||
Els alumnes de P-5 podran veure
diferents tipus de vaixells i adonar-se si són tots iguals i si tots
serveixen per a fer les mateixes tasques, a partir de diverses activitats
relacionades amb les noves tecnologies.
|
||
INDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
Context general
|
||
Experiència en ensenyament
|
4 anys
|
---
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Les fa servir a classe i a casa
|
---
|
Tipus d’escola
|
Escola pública
|
---
|
Localització del centre
|
Centre ciutat
|
Manresa
|
Connexió
|
Internet
|
---
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aula d’informàtica
|
---
|
Situació sòcio - econòmica del alumnes
|
Classe mitja
|
---
|
Context de la història o
cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
Infantil
|
P-5
|
Àrea / Unitat
|
Descoberta de l’entorn
|
---
|
Fites en la història
|
||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
Observar i adonar-se de les diferències entre els
vaixells
|
---
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Descobrir diferents tipus de vaixells i les principals parts
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Experimentació i interpretació
|
---
|
Activitats de la història
o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Connexió a Internet
|
· Programari
JClic:
|
Raó per la qual la fa servir
|
Motivació dels alumnes i facilitat d’autoavaluació en
el programari JClic
|
---
|
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a
realitzar)
|
Observació, anàlisi i reflexió
|
---
|
Dificultats trobades
|
Els diferents nivells d’aprenentatge en relació a l’ús
de l’ordinador
|
---
|
Ajuda / Col·laboració emprada
|
Mestra de reforç dins l’aula
|
Pren gran importància l’ajuda entre companys/es
|
Rol del professor
|
Proporciona i presenta les activitats i orienta el
treball dels alumnes
|
---
|
Rol de l’estudiant
|
Explorar i descobrir característiques dels vaixells
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Els alumnes porten a terme de diverses activitats
|
---
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Avaluació sumativa al llarg de tot el procés
d’aprenentatge. Autoavaluació per part dels alumnes amb el programari JClic.
|
---
|
Lliçó apresa pel professor
|
Que cada alumne treballi amb un ordinador
individualment, màxim un ordinador per cada dos nens/es.
|
---
|
Història complerta
Entrevistador: Hola Inés, primer
de tot donar-li les gràcies per concedir-nos aquesta entrevista.
Professora: De res, encantada!
E: Comencem doncs, en quina escola
treballa actualment?
P: Aquest anys estic treballant en una escola pública de la localitat de
Manresa.
E: Quin és el nivell socioeconòmic del
alumnes?
P: L’escola està situada al centre de la ciutat, i els habitants de la zona
tenen un nivell mitjà-alt. Per tant, fins fa poc es podia considerar que les
famílies dels nostres alumnes tenien un bon nivell adquisitiu. Actualment,
però, hi ha hagut un gran nombre de matriculacions d’alumnes nouvinguts,
procedents de diversos països, això ha fet que el nivell socioeconòmic baixés,
i actualment es podria dir que la situació dels alumnes és de nivell mitjà.
E: Considera que l’escola disposa
d’unes bones instal·lacions?
P: Sí, l’edifici va ser restaurat fa 4 anys i ara és ben nou, amb el
suficient nombre d’aules àmplies i molt lluminoses.
E: I en relació als recursos tecnològics?
P: La veritat és que tampoc ens podem queixar, tenim una aula d’informàtica
molt gran amb uns 40 ordinadors aproximadament. També hi ha un armari, en el
qual hi han 30 ordinadors portàtils, per tal que els alumnes puguin treballar amb
aquesta eina a la mateixa aula ordinària. També disposem d’una aula on hi ha un
televisor, un DVD, un vídeo, un projector i una pantalla. D’altra banda tots
els cicles d’educació primària disposen en una de les aules de projector i
pantalla, però malauradament a infantil encara no ens han arribat. A més, totes
les aules d’educació primària també tenen com a mínim un ordinador a l’aula.
L’única cosa que encara no hem aconseguit de tenir a l’escola és una pissarra
digital.
E: Ens diu que “malauradament” a
infantil encara no han arribat el projector i la pantalla, considera que en
aquest cicle també n’hi hauria d’haver? Realment el faríeu servir?
P: Indiscutiblement, crec que hi hauria d’haver un projector i una pantalla a
cada aula, no només un per cicle, ja que ofereix moltes possibilitats per a
treballar amb els alumnes.
E: Així doncs, dones molta
importància a l’ús de les noves tecnologies a l’escola?
P: Penso que les TIC tenen un pes molt important en la nostra societat, per
tant l’escola no es pot despenjar d’aquest moviment. Actualment ens trobem en
la societat de la informació, marcada per l’aparició de les noves tecnologies.
Crec que les TIC són una eina que genera coneixement, i com a tal a l’escola
les hem d’aprofitar i treure’n el màxim rendiment, ja que al mateix temps són un
element motivador per als alumnes.
E: M’agradaria demanar-li sobre alguna
experiència que hagi tingut a l’aula en relació a les noves tecnologies?
P: Doncs bé, el darrer mes de desembre varem estar treballant en un projecte
sobre els vaixells amb els alumnes de P-5. Per tal de fer-ho més dinàmic i
participatiu per als alumnes varem utilitzar els ordinadors en la majoria de
les sessions.
E: I com va sorgir aquest projecte?
P: A les aules d’educació infantil d’aquesta escola, cada setmana hi ha un
alumne que és el protagonista de la classe. Aquesta activitat consisteix en què
cada setmana hi ha un protagonista i aquest porta fotos de la seva família i
algunes joguines, i explica a la resta de companys coses sobre ell mateix i les
coses que ha portat.
Quan un alumne ens explicava quines eren les seves joguines preferides,
entre elles un vaixell, va sorgir el dubte de si tots els vaixells són iguals.
I varem decidir investigar sobre els vaixells per a poder solucionar aquest
dilema que teníem.
E: Quin va ser el procés que vareu
seguir per a poder resoldre’l?
P: En la primera de les sessions varem fer una posada en comú dels
coneixements previs que teníem sobre els vaixells, i com ens varem adonar que
hi havia certes discrepàncies varem decidir buscar fotos de vaixells a
l’ordinador. Això va ser el què varem fer en la segona sessió, varem utilitzar
el cercador de Google per a veure diferents imatges vaixells, i varem descobrir
que n’hi ha de molt diferents. Cada nen i nena ens va ensenyar quina era la
imatge que més li havia agradat i ens va explicar el perquè. En la tercera
sessió varem realitzar diferents activitats JClic relacionades amb els
vaixells, en les quals varem descobrir què hi han diferents tipus de vaixells
(transatlàntic, transbordador, vaixell
de càrrega, portacontenidors, creuer, portaavions, petrolier, etc.) i van
identificar les principals parts d’un vaixell (proa, popa, àncora, hèlix,
coberta i xemeneia). En la quarta sessió, una mica més lúdica, varem pintar
diversos transports marítims a l’ordinador. En la cinquena i última sessió varem
fer una posada en comú de les diferents activitats realitzades i dels
aprenentatges extrets. La mestra tutora va aprofitar per a presentar uns
materials elaborats a partir de les fotografies cercades pels alumnes en la
segona sessió. Finalment els alumnes van
poder jugar lliurament amb els dos materials elaborats per les mestres, i
aquest materials han quedat com a un material més per treballar per racons.
E: Molt bé, perfecte. I quina és
la fita de la història?
P: Amb aquest projecte es va procurar que fossin els alumnes els que
arribessin a crear el seu propi aprenentatge. Durant un activitat va sorgir el
dubte de si tots els vaixells eren iguals, i com es va detectar cert interès
per a resoldre el conflicte, les mestre varem proposar activitats per a
orientar el procés d’aprenentatge dels alumnes.
E: Quin paper tindrien les noves
tecnologies en aquest projecte?
P: Les Tic prenen un paper molt important, ja que és gràcies a elles que podem contextualitzar el problema i sobretot fer-lo
real i significatiu per poder motivar als alumnes a resoldre’l.
E: Quins aspectes creu que es podrien canviar
per millorar aquesta història?
P: Un dels canvis que faria si hagués de repetir aquest projecte seria
incloure activitats amb el projector i la pantalla, o bé , amb la pantalla
digital si les instal·lacions ho permetessin. Crec que en la darrera sessió si
hi hagués hagut una pantalla en la qual poder projectar les fotografies presses
durant tot el projecte, seria de gran ajuda per poder recordar tot el procés,
afavorint al canvi conceptual i a l’aprenentatge significatiu. D’altra banda
també hagués estat molt favorable que els alumnes poguessin veure els resultats
dels companys, tant les imatges cercades en la segona sessió com els diferents
vehicles marítims pintats en la quarta sessió.
E: Té alguna cosa a dir a altres
professors que vulguin fer algun projecte semblant? Quina lliçó va aprendre?
P: M’agradaria aprofitar aquesta entrevista per animar a tots els professors,
sobretot als que encara dubten si l’ús de les noves tecnologies a l’escola és
apropiat o no, a endinsar-se en projectes com aquest, ja que la inclusió de les
noves tecnologies en el món educatiu
obre un gran ventall de possibilitats per a fomentar l’aprenentatge
significatiu en els nostres alumnes. És nostre el deure d’ensenyar als alumnes
a utilitzar les noves tecnologies adequadament, per tal que siguin ells
mateixos els qui les utilitzin per arribar a construir coneixement.
E: Doncs res més, moltes gràcies!
P: Gràcies a vosaltres, ha estat un plaer!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada