CANVI CONCEPTUAL I ARENENTATGE SIGNIFICATIU
|
||
Síntesi destacant
l’aprenentatge que es pretén
|
||
Al llarg de l’assignatura de Noves
tecnologies d’informació i comunicació en educació (NTICEDU) s’han realitzat
diferents activitats. Aquestes activitats s’han realitzat a partir de
diferents eines relacionades amb les TIC, les quals han guiat l’aprenentatge
dels alumnes potenciant l’aprenentatge constructiu i funcional, per tant
aprenentatge significatiu. El seguit d’activitats diverses que s’han
realitzat han permès a l’alumne un canvi conceptual permetent elaborar nous
models mentals.
|
||
INDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
Context general
|
||
Experiència en ensenyament
|
4 anys
|
Cinquè semestre a la UOC
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Utilització personal i professional.
|
A casa i a l’escola
|
Tipus d’escola
|
Universitat
|
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
|
Localització del centre
|
En línia
|
---
|
Connexió
|
Internet
|
---
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Ordinador personal, connexió a Internet, campus virtual
i recursos web 2.0 (CmapTools, Blog)
|
---
|
Situació sòcio - econòmica del alumnes
|
Nivell mitja.
|
---
|
Context de la història o
cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
Llicenciatura de segon grau de Psicopedagogia
|
En curs
|
Àrea / Unitat
|
Psicopedagogia
|
Assignatura de Noves tecnologies d’informació i
comunicació en educació (NTICEDU)
|
Fites en la història
|
||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
PAC 1: De la teoria a la pràctica ben argumentada.
Debat estructurat.
PAC 2: Síntesi de coneixement. Canvi conceptual
Informe d’experiència.
PAC 3: Projecte. Disseny desenvolupament, implementació
i avaluació d’una activitat d’aprenentatge simple basada en un problema
concret.
Elaboració d’un blog.
|
---
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Bases teòriques per a una aproximació al fenomen de la
incorporació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en
l’educació, des d’un marc socio-cultural de reflexió. Des d’una interpretació
constructivista dels processos d’e-a, pretén la reflexió de com les TIC poden
potenciar el disseny, anàlisi, aplicació i avaluació de situacions mediates
que promoguin l’aprenentatge significatiu.
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Activitats teòriques i pràctiques d’avaluació
continuada.
|
Presència d’activitats d’autoavaluació.
|
Activitats de la història
o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Ordinador personal amb connexió a Internet.
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Considera la tecnologia educativa (TE) una eina
potenciadora de l’aprenentatge significatiu i funcional.
|
---
|
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a
realitzar)
|
Compromís conceptual previ, compromís cognitiu,
col·laboració, representació gràfica, anàlisi, avaluació, autoavaluació,
reorganització de coneixements.
|
---
|
Dificultats trobades
|
Falta d’experiència en la utilització d’algunes eines
te3cnològiques, com la creació d’un blog o la utilització del programari
CmapTools.
|
---
|
Ajuda / Col·laboració emprada
|
Utilització del fòrum i de l’espai de debat de l’aula
virtual, per a compartir dubtes. Orientacions de la consultora exposades al
tauler i resolució de dubtes.
|
---
|
Rol del professor
|
Director, orientador, proporciona activitats
estructurades i orientacions explícites.
|
---
|
Rol de l’estudiant
|
Explorador, descobrir conceptes i relacions, actiu,
constructiu, intencional, contextualitzat, reflexiu, col·laboratiu i
conversacional.
|
Principis d’un aprenentatge significatiu definits per
Jonassen (1999).
|
Resultats
|
||
Observacions
|
La realització de les diferents activitats proposades
per la consultora han permès el canvi conceptual en els alumnes.
|
---
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
L’avaluació ha estat continua, Tant per part del
professor com dels alumnes.
|
---
|
Lliçó apresa pel professor
|
---
|
---
|
Història complerta
Entrevistador: Bon dia Inés,
primer de tot gràcies per concedir-nos aquesta entrevista.
Alumna UOC: Bon dia, estic encantada de respondre tot el què em demaneu.
E: Bé, comencem doncs. M’agradaria
demanar-li que compartís la seva història en relació al procés d’aprenentatge
que has experimentat al llarg d’aquest semestre cursant l’assignatura de
NTICEDU.
A: Que és el què vol saber?
E: Podria explicar-nos en què ha
consistit aquesta assignatura? Quins activitats heu realitzat?
A: Al llarg del semestre hem realitzat 3 PAC’s, cadascuna es desglossa en
diferents activitats. Una activitat prèvia va consistir en respondre un
qüestionari d’Avaluació Inicial i elaborar un mapa conceptual sobre la relació
entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació.
E: Diu que va ser una activitat
prèvia d’avaluació inicial, per tant encara no havien començat a endinsar-se en
el temari propi de l’assignatura?
A: Així és. Varem elaborar aquesta activitat abans d’obrir el material en
paper de l’assignatura. Considero que va ser una bona manera de plasmar quins
eren els coneixements previs de cada alumne, conèixer on ens situàvem, sense
influència del material elaborat pels consultors.
E: I com creu que li va sortir
aquesta activitat?
A: Realment malament, ara comparo les respostes que vaig donar, i n’hi ha
molt poques, per no dir cap, que coincideixin amb les que donaria actualment.
E: Caram, així considera que
realment ha après amb aquesta assignatura?
A: No sé si he après molt o no, però els meus coneixements i la manera
d’entendre els conceptes han canviat considerablement.
E: Bé, quina és la següent
activitat que van realitzar?
A: La següent activitat va consistir en la participació en un debat molt
estructurat, en carpetes i en diferents fils de participació. Cada alumne havia
de participar en com a mínim en dos dels fils proposats, tot defensant una
postura, sociodeterminista o tecnodeterminista. Per a l’elaboració d’aquesta
activitat ja havíem començat a endinsar-nos en el material, tot llegint el
primer mòdul de l’assignatura i l’article de Domènech i Tirado (2002). Cal
destacar que les diferents aportacions del debat havien d’estar ben
argumentades, fet que no m’hi havia parat mai a pensar, però que considero que
és molt important.
Després de la participació en el debat varem haver d’avaluar a un company
de l’aula, a partir d’un formulari en googledocs d’una rúbrica prèviament
consensuada.
E: A què es refereix quan diu que
havia d’estar ben argumentat?
A: La consultora ens va facilitar un dossier de com argumentar adequadament.
Com he dit, no m’ho havia plantejat mai de com s’ha d’argumentar una idea, ara
però, crec que és la base per a que hi hagi una bona comunicació. El primer què cal tenir en compte és que
qualsevol argument intel·lectual ha de tenir com a mínim dues parts, la
premissa i la conclusió. Les premisses són els fonaments de la tesi o afirmació
que s’esposa, així com les demostracions i justificacions que s’aporten per
sustentar la tesi o fer canviar d’opinió a l’interlocutor. D’altra banda, la
conclusió és la síntesi o reafirmació de la tesi argumentada.
E: Perquè considera que els van
fer avaluar a un company/a i no a vosaltres mateixos?
A: Crec que el fet d’avaluar a un company comporta, probablement, la lectura
de diferents fils del debat, a part dels que un mateix havia participat.
E: Què destaca de la segona de les
activitats?
A: La segona activitat va consistir en reelaborar el mapa de conceptes creat
en la l’avaluació inicial. Gràcies a la lectura de l’article i a la
participació en el debat, el conceptes que teníem sobre Ciència, Tecnologia,
Societat i Educació (C-T-S-E) havien progressat considerablement. Personalment
crec que un cop vaig tenir fet el mapa de conceptes i el vaig comparar amb el
primer que havia elaborat, va ser quan realment em vaig adonar de l’ampliació i
el canvi conceptual que s’havia produït.
E: Què considera que és el canvi
conceptual?
A: Entenc que el Canvi conceptual és el què es produeix quan realment hi ha
hagut un aprenentatge significatiu. És a dir, els coneixements previs entren en
contacte amb els nous coneixements, i fan ampliar o modificar les estructures
internes de coneixement, tot produint nous models mentals.
E: I en la tercera i última activitat, això també li ha succeït? Ens la
pot explicar una mica?
A: Sí, indiscutiblement. La tercera activitat va consistir en el disseny,
desenvolupament, implementació i avaluació d’una activitat d’aprenentatge simple
basada en un problema concret. Penso que aquesta activitat ens ha servit per
portar a la pràctica molts dels coneixements adquirits al llarg del semestre.
El projecte que jo vaig dissenyar consistia en resoldre un problema que se’ls
va plantejar a alumnes de P-5 d’Educació Infantil, sobre si tots els vaixells
són iguals. Per tal de resoldre’l es van fer servir les TIC com a eina de
treball, ja que, com hem pogut veure al llarg de l’assignatura, són un element
motivador i funcional per a l’aprenentatge.
E: Per tant, considera que els
alumnes també han adquirit un aprenentatge significatiu amb aquest projecte?
A: Si, sens dubte. El problema no els va ser imposat, sinó que era una
motivació pròpia. A més les activitats afavorien l’aprenentatge actiu, constructiu,
intencional, contextualitzat, reflexiu, col·laboratiu i conversacional.
E: Ara que ja coneixem les
diferents activitats que heu realitzat al llarg de l’assignatura. Què
t’agradaria destacar d’aquesta?
A: Crec que ha estat una experiència molt gratificant, ja que donar-te compte
que realment estàs aprenent i adonar-te de tot aquest procés no té preu. Encara
més,si veus que els aprenentatges adquirits tenen una funcionalitat, és a dir,
que els pots posar a la pràctica i que donen bons resultats, tal i com hem fet
en la darrera activitat. Per cert, hi ha una cosa que ens descuidem! No té
parlat de la creació del blog!
E: També heu creat un blog en
aquesta assignatura? Caram, quina feinada!
A: Sí. La creació del blog tenia com a objectiu poder monitoritzar la nostra pròpia autoavaluació, a mode de diari d’aprenentatge o portafoli. D’aquesta manera tots els membres de l’aula poden trobar les fites que hem aconseguit, les capacitats que creiem desenvolupades, algunes evidències gràfiques, recursos, descobriments, aprenentatges, conclusions i reflexions.
A: Sí. La creació del blog tenia com a objectiu poder monitoritzar la nostra pròpia autoavaluació, a mode de diari d’aprenentatge o portafoli. D’aquesta manera tots els membres de l’aula poden trobar les fites que hem aconseguit, les capacitats que creiem desenvolupades, algunes evidències gràfiques, recursos, descobriments, aprenentatges, conclusions i reflexions.
E: I ja en sabia de crear un blog?
A: La veritat és que no, però no és tant difícil no sembla en un principi. Jo
no havia creat mai un blog, ni tan sols m’ho havia plantejat mai, però la idea
em va motivar des d’un començament ja que això de remenar l’ordinador m’agrada
prou. A més ara que ja sé com funciona, m’agradaria crear-ne un de personal,
vull dir, que no tingui res a veure amb cap assignatura, i així poder tenir
recollits diferents articles, activitats, contes...relacionats amb el món de
l’educació, concretament l’educació infantil. També m’ha cridat l’atenció que
pots crear la teva pròpia llista de blogs, i així tenir-los tots recollits, de
manera que no s’obliden els noms ni les direccions.
E: Així, de la creació del blog,
en traurà profit?
A: Si, se’ns dubte. Penso que és una eina de treball molt funcional.
E: Bé, doncs fins aquí les nostres
qüestions. Moltes gràcies per tot, ha estat un plaer.
A: Igualment, gràcies a vosaltres!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada