dimarts, 8 de gener del 2013

El meu procés d'aprenentatge en forma de cas

CANVI CONCEPTUAL I ARENENTATGE SIGNIFICATIU
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Al llarg de l’assignatura de Noves tecnologies d’informació i comunicació en educació (NTICEDU) s’han realitzat diferents activitats. Aquestes activitats s’han realitzat a partir de diferents eines relacionades amb les TIC, les quals han guiat l’aprenentatge dels alumnes potenciant l’aprenentatge constructiu i funcional, per tant aprenentatge significatiu. El seguit d’activitats diverses que s’han realitzat han permès a l’alumne un canvi conceptual permetent elaborar nous models mentals.
INDEX
CONTINGUT
OBSERVACIONS
Context general
Experiència en ensenyament
4 anys
Cinquè semestre a la UOC
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Utilització personal i professional.
A casa i a l’escola
Tipus d’escola
Universitat
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
Localització del centre
En línia
---
Connexió
Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Ordinador personal, connexió a Internet, campus virtual i recursos web 2.0 (CmapTools, Blog)
---
Situació sòcio - econòmica del alumnes
Nivell mitja.
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Llicenciatura de segon grau de Psicopedagogia
En curs
Àrea / Unitat
Psicopedagogia
Assignatura de Noves tecnologies d’informació i comunicació en educació (NTICEDU)
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
PAC 1: De la teoria a la pràctica ben argumentada. Debat estructurat.
PAC 2: Síntesi de coneixement. Canvi conceptual
Informe d’experiència.
PAC 3: Projecte. Disseny desenvolupament, implementació i avaluació d’una activitat d’aprenentatge simple basada en un problema concret.
Elaboració d’un blog.
---
Nivell d’aprenentatge esperat
Bases teòriques per a una aproximació al fenomen de la incorporació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en l’educació, des d’un marc socio-cultural de reflexió. Des d’una interpretació constructivista dels processos d’e-a, pretén la reflexió de com les TIC poden potenciar el disseny, anàlisi, aplicació i avaluació de situacions mediates que promoguin l’aprenentatge significatiu.
---
Tipus d’activitat
Activitats teòriques i pràctiques d’avaluació continuada.
Presència d’activitats d’autoavaluació.
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinador personal amb connexió a Internet.
Raó per la qual la fa servir
Considera la tecnologia educativa (TE) una eina potenciadora de l’aprenentatge significatiu i funcional.
---
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
Compromís conceptual previ, compromís cognitiu, col·laboració, representació gràfica, anàlisi, avaluació, autoavaluació, reorganització de coneixements.
---
Dificultats trobades
Falta d’experiència en la utilització d’algunes eines te3cnològiques, com la creació d’un blog o la utilització del programari CmapTools.
---
Ajuda / Col·laboració emprada
Utilització del fòrum i de l’espai de debat de l’aula virtual, per a compartir dubtes. Orientacions de la consultora exposades al tauler i resolució de dubtes.
---
Rol del professor
Director, orientador, proporciona activitats estructurades i orientacions explícites.
---
Rol de l’estudiant
Explorador, descobrir conceptes i relacions, actiu, constructiu, intencional, contextualitzat, reflexiu, col·laboratiu i conversacional.
Principis d’un aprenentatge significatiu definits per Jonassen (1999).
Resultats
Observacions
La realització de les diferents activitats proposades per la consultora han permès el canvi conceptual en els alumnes.
---
Avaluació de l’aprenentatge
L’avaluació ha estat continua, Tant per part del professor com dels alumnes.
---
Lliçó apresa pel professor
---
---


Història complerta
Entrevistador: Bon dia Inés, primer de tot gràcies per concedir-nos aquesta entrevista.
Alumna UOC: Bon dia, estic encantada de respondre tot el què em demaneu.
E: Bé, comencem doncs. M’agradaria demanar-li que compartís la seva història en relació al procés d’aprenentatge que has experimentat al llarg d’aquest semestre cursant l’assignatura de NTICEDU.
A: Que és el què vol saber?
E: Podria explicar-nos en què ha consistit aquesta assignatura? Quins activitats heu realitzat?
A: Al llarg del semestre hem realitzat 3 PAC’s, cadascuna es desglossa en diferents activitats. Una activitat prèvia va consistir en respondre un qüestionari d’Avaluació Inicial i elaborar un mapa conceptual sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació.
E: Diu que va ser una activitat prèvia d’avaluació inicial, per tant encara no havien començat a endinsar-se en el temari propi de l’assignatura?
A: Així és. Varem elaborar aquesta activitat abans d’obrir el material en paper de l’assignatura. Considero que va ser una bona manera de plasmar quins eren els coneixements previs de cada alumne, conèixer on ens situàvem, sense influència del material elaborat pels consultors.
E: I com creu que li va sortir aquesta activitat?
A: Realment malament, ara comparo les respostes que vaig donar, i n’hi ha molt poques, per no dir cap, que coincideixin amb les que donaria actualment.
E: Caram, així considera que realment ha après amb aquesta assignatura?
A: No sé si he après molt o no, però els meus coneixements i la manera d’entendre els conceptes han canviat considerablement.
E: Bé, quina és la següent activitat que van realitzar?
A: La següent activitat va consistir en la participació en un debat molt estructurat, en carpetes i en diferents fils de participació. Cada alumne havia de participar en com a mínim en dos dels fils proposats, tot defensant una postura, sociodeterminista o tecnodeterminista. Per a l’elaboració d’aquesta activitat ja havíem començat a endinsar-nos en el material, tot llegint el primer mòdul de l’assignatura i l’article de Domènech i Tirado (2002). Cal destacar que les diferents aportacions del debat havien d’estar ben argumentades, fet que no m’hi havia parat mai a pensar, però que considero que és molt important.
Després de la participació en el debat varem haver d’avaluar a un company de l’aula, a partir d’un formulari en googledocs d’una rúbrica prèviament consensuada.
E: A què es refereix quan diu que havia d’estar ben argumentat?
A: La consultora ens va facilitar un dossier de com argumentar adequadament. Com he dit, no m’ho havia plantejat mai de com s’ha d’argumentar una idea, ara però, crec que és la base per a que hi hagi una bona comunicació.  El primer què cal tenir en compte és que qualsevol argument intel·lectual ha de tenir com a mínim dues parts, la premissa i la conclusió. Les premisses són els fonaments de la tesi o afirmació que s’esposa, així com les demostracions i justificacions que s’aporten per sustentar la tesi o fer canviar d’opinió a l’interlocutor. D’altra banda, la conclusió és la síntesi o reafirmació de la tesi argumentada.
E: Perquè considera que els van fer avaluar a un company/a i no a vosaltres mateixos?
A: Crec que el fet d’avaluar a un company comporta, probablement, la lectura de diferents fils del debat, a part dels que un mateix havia participat.
E: Què destaca de la segona de les activitats?
A: La segona activitat va consistir en reelaborar el mapa de conceptes creat en la l’avaluació inicial. Gràcies a la lectura de l’article i a la participació en el debat, el conceptes que teníem sobre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació (C-T-S-E) havien progressat considerablement. Personalment crec que un cop vaig tenir fet el mapa de conceptes i el vaig comparar amb el primer que havia elaborat, va ser quan realment em vaig adonar de l’ampliació i el canvi conceptual que s’havia produït.
E: Què considera que és el canvi conceptual?
A: Entenc que el Canvi conceptual és el què es produeix quan realment hi ha hagut un aprenentatge significatiu. És a dir, els coneixements previs entren en contacte amb els nous coneixements, i fan ampliar o modificar les estructures internes de coneixement, tot produint nous models mentals.
E: I en la tercera i última  activitat, això també li ha succeït? Ens la pot explicar una mica?
A: Sí, indiscutiblement. La tercera activitat va consistir en el disseny, desenvolupament, implementació i avaluació d’una activitat d’aprenentatge simple basada en un problema concret. Penso que aquesta activitat ens ha servit per portar a la pràctica molts dels coneixements adquirits al llarg del semestre. El projecte que jo vaig dissenyar consistia en resoldre un problema que se’ls va plantejar a alumnes de P-5 d’Educació Infantil, sobre si tots els vaixells són iguals. Per tal de resoldre’l es van fer servir les TIC com a eina de treball, ja que, com hem pogut veure al llarg de l’assignatura, són un element motivador i funcional per a l’aprenentatge.
E: Per tant, considera que els alumnes també han adquirit un aprenentatge significatiu amb aquest projecte?
A: Si, sens dubte. El problema no els va ser imposat, sinó que era una motivació pròpia. A més les activitats afavorien l’aprenentatge actiu, constructiu, intencional, contextualitzat, reflexiu, col·laboratiu i conversacional.
E: Ara que ja coneixem les diferents activitats que heu realitzat al llarg de l’assignatura. Què t’agradaria destacar d’aquesta?
A: Crec que ha estat una experiència molt gratificant, ja que donar-te compte que realment estàs aprenent i adonar-te de tot aquest procés no té preu. Encara més,si veus que els aprenentatges adquirits tenen una funcionalitat, és a dir, que els pots posar a la pràctica i que donen bons resultats, tal i com hem fet en la darrera activitat. Per cert, hi ha una cosa que ens descuidem! No té parlat de la creació del blog!
E: També heu creat un blog en aquesta assignatura? Caram, quina feinada!
A:
Sí. La creació del blog tenia com a objectiu poder monitoritzar la nostra pròpia autoavaluació, a mode de diari d’aprenentatge o portafoli. D’aquesta manera tots els membres de l’aula poden trobar les fites que hem aconseguit, les capacitats que creiem desenvolupades, algunes evidències gràfiques, recursos, descobriments, aprenentatges, conclusions i reflexions.
E: I ja en sabia de crear un blog?
A: La veritat és que no, però no és tant difícil no sembla en un principi. Jo no havia creat mai un blog, ni tan sols m’ho havia plantejat mai, però la idea em va motivar des d’un començament ja que això de remenar l’ordinador m’agrada prou. A més ara que ja sé com funciona, m’agradaria crear-ne un de personal, vull dir, que no tingui res a veure amb cap assignatura, i així poder tenir recollits diferents articles, activitats, contes...relacionats amb el món de l’educació, concretament l’educació infantil. També m’ha cridat l’atenció que pots crear la teva pròpia llista de blogs, i així tenir-los tots recollits, de manera que no s’obliden els noms ni les direccions.
E: Així, de la creació del blog, en traurà profit?
A: Si, se’ns dubte. Penso que és una eina de treball molt funcional.
E: Bé, doncs fins aquí les nostres qüestions. Moltes gràcies per tot, ha estat un plaer.
A: Igualment, gràcies a vosaltres!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada