La tercera PAC plantejada
pels consultors d'aquesta assignatura ha estat dissenyar i portar a la pràctica
una activitat d’ensenyament - aprenentatge mediada per un docent o un
coordinador psicopedagògic i per les TIC a partir d’un problema significatiu
per la persona o persones que aprenen a mode d’investigació–acció. El què es
pretén és partir d’un problema significatiu, i més o menys quotidià, que l’aprenent
o aprenents puguin entendre i que els motivi a actuar i dirigeixi el procés de
resolució del problema i l’aprenentatge significatiu.
Prèviament a la pràctica
hem hagut d’entregar una fitxa de disseny del projecte, per tal de que el
consultor la validés.
A continuació es presenta
la fitxa de disseny del meu projecte, un cop ja ha estat validada per la
consultora.
Fitxa de disseny – Inés
Martin Ramia
|
|
Títol
|
Tots els vaixells són iguals?
|
Descripció dels agents personals i
de la tecnologia pediadora
|
· Aprenents: 26 alumnes
de P-5 B de l’Escola Bages de Manresa.
· Mediadors: Mestra
tutora i mestre de reforç.
· Tecnologia
mediadora: Ordinadors de l’aula d’informàtica amb sistema
operatiu Windows XP. S’utilitza la connexió a Internet (cercador d’imatges i
d’informació Google, programari JClic i diferents pàgines webs).
|
Descripció del problema
|
Els alumnes descobreixen que no tots
tenen la mateixa opinió sobre els vaixells, un grup d’alumnes pensa que
qualsevol vaixell serveix per anar a pescar, mentre els altres diuen que no.
Els alumnes activen el seu interès per aquest tema desconegut, ja que volen
descobrir qui té raó i si tots els vaixells són iguals.
El problema sorgit en aquesta classe
de P-5, es pot descriure segons:
- Estructuració:és un problema
ben estructurat, ja que la seva
solució és limitada i les respostes correctes i convergents. A més requereix
l’aplicació d’un nombre determinat de conceptes i regles.
- Complexitat: és tracta d’un
problema poc complex, ja que
implica un conjunt restringit de factors o variables.
- Especificitat de camp: és un
problema abstracte, perquè tot i que
parteix d’una problemàtica real dels aprenents, el
concepte de vaixell és abstracte, ja que per a nosaltres no és de proximitat,
ni tenim facilitat per a veure’n cap de forma directa.
D’altra banda, segons Jonassen aquest problema
seria de la tipologia problema que usa
regles, ja que utilitza un sistema de recerca en línia per a localitzar
informació important en la web.
|
plantejament del problema
|
A les aules d’educació infantil
d’aquesta escola, cada setmana hi ha un alumne que és el protagonista de la
classe. Aquesta activitat consisteix en què cada setmana hi ha un
protagonista i aquest porta fotos de la seva família i algunes joguines, i
explica a la resta de companys coses sobre ell mateix i les coses que ha
portat.
Quan un alumne ens explicava quines
eren les seves joguines preferides, entre elles un vaixell, va sorgir el
dubte de si tots els vaixells són iguals.
Martí: - He portat un vaixell, jugo a la banyera a
pescar peixos.
Anas: - Però aquest vaixell no serveix per
pescar, és per fer viatges.
Estela: -
Jo vaig anar de vacances amb els meus papes amb un vaixell.
Rita: - Jo també, i era com aquest.
Martí: - Però aquest també serveix per pescar.
Anas: - Nooo!
Mestra: - Que hi ha vaixells per pescar i vaixells
per fer viatges?
Grup de nens
1: - Si!
Grup de nens
2: - No!
Romaisa: - Hi han vaixells diferents; de grans, de
petits, per pescar i per fer viatges!
Josep Mª: - Si, i també que porten petroli!
Mestra: - I tots els vaixells serveixen per tot?
Grup de nens
1: - No!
Grup de nens
2: - Si!
Mestra: - Us agradaria sortir de dubtes? Investiguem
si tots els vaixells són iguals?
Martí: -Si, perquè aquest també és per pescar!
|
Context de l’activitat
|
Aquesta activitat forma part de
l’educació formal. Es portarà a terme a l’aula ordinària dels alumnes i a
l’aula d’informàtica.
|
Característi-ques dels aprenents
|
Es tracta d’un
grup de nens i nenes de 5 anys, per tant, segons Piaget es troben en l’estadi
pre-operacional (de 2 a 7 anys), caracteritzat per la capacitat de
representació i la intel·ligència verbal.
És un grup molt motivat
per aprendre i amb ganes de treballar, sempre i quan els continguts a
treballar siguin del seu interès. Tot i això són força moguts i xerraires, i
a vegades els costa parar l’atenció sinó tenen un suport visual. Per això
l’ordinador els és una eina de gran ajuda com a reforç de determinats
continguts. Cal dir que a l’escola no han tingut contacte directe amb els
ordinadors fins aquest curs, tot i que la majoria de nens i nenes en tenen a
casa i estan força familiaritzats.
Cal destacar la
presència d’un nen amb un trastorn del espectre alcohòlic fetal, que
necessita del suport d’una vetlladora, tot i que les hores que hi ha el reforç
a l’aula, quan es porta a terme aquest projecte, la vetlladora no hi és.
|
Competències específiques
|
Amb aquesta activitat es treballen
les capacitats bàsiques d’educació
infantil exposades a continuació. Cal dir que estan organitzades entorn els
eixos següents:
-
Aprendre
a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma:
1.
Progressar en el coneixent i domini del seu cos,
en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.
2.
Assolir progressivament seguretat afectiva i
emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
-
Aprendre
a pensar i a comunicar:
4.
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se
en les habilitats matemàtiques bàsiques.
5.
Progressar en la comunicació i expressió ajustada
als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels
diversos llenguatges.
-
Aprendre
a descobrir i tenir iniciativa:
6.
Observar i explorar l'entorn immediat, natural i
físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en
activitats socials i culturals.
-
Aprendre
a conviure i habitar el món:
8.
Conviure en la diversitat, avançant en la relació
amb els altres i en la resolució pacífica de conflicte.
9.
Comportar-se d’acord amb una pautes de
convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la
col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
En relació als objectius generals del segon cicle de l’Educació infantil marcats
pel currículum prescriptiu, es treballen els següents:
-
Ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma,
resolent situacions quotidianes amb actitud positiva i superant les
dificultats.
-
Sentir que pertany a grups socials diversos,
participant-hi activament i utilitzant els hàbits, actituds, rutines i normes
pròpies.
-
Aprendre amb i a través dels altres, gaudir de la
relació i integrar-se en el grup tot establint relacions afectives positives
amb actituds d’empatia i col·laboració i intentant resoldre conflictes de
manera pacífica.
-
Observar i experimentar en l’entorn proper amb
curiositat i interès, interpretant-lo i fent-se preguntes que impulsin la
comprensió del món natural, social, físic i material.
-
Comprendre les intencions comunicatives d’altres
infants i persones adultes i expressar-se mitjançant la paraula, el gest i el
joc.
-
Desenvolupar habilitats de comunicació,
expressió, comprensió i representació per mitjà dels llenguatges corporal,
verbal, gràfic, musical, audiovisual i plàstic; iniciar el procés
d’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura, de les habilitats
matemàtiques bàsiques i de l’ús de les tecnologies de la informació i la
comunicació.
-
Aprendre i gaudir de l’aprenentatge, pensar i
crear, qüestionar-se coses, fer-les ben fetes, plantejar i acceptar la
crítica i fer créixer el coneixement d’una manera cada vegada més
estructurada.
Objectius específics d’aprenentatge i criteris d’avaluació:
- Expressar oralment els coneixements previs sobre els vaixells.
- Participar en
la recerca d'informació i en les activitats proposades.
- Conèixer les
característiques principals dels vaixells.
- Descobrir els
diferents tipus de vaixells.
- Cercar
informació sobre les diferents funcions dels vaixells.
- Progressar en l’adquisició d’hàbits d’organització
del treball.
- Prendre consciència dels aprenentatges que es van
fent.
- Desenvolupar habilitats de resolució de problemes.
|
Continguts
|
Conceptuals
-
Observació
de les principals característiques dels vaixells.
-
Reconeixement
de diferents tipus de vaixells (transatlàntic, transbordador, vaixell de càrrega,
portacontenidors, creuer, portaavions, petrolier, etc.).
-
Identificació
de les diferents parts d’un vaixell (proa, popa, àncora, hèlix, coberta i
xemeneia).
-
Coneixement
de les diferents funcions d’un vaixell (transbordadors, transport de
persones, transport de mercaderies, vaixells de pesca, vaixells de guerra,
vaixells recreatius, etc.)..
Procedimentals
-
Recerca i
selecció d'informació d'interès i fotografies representatives.
-
Enriquiment
del treball amb les investigacions dels companys.
-
Posada en
comú de les experiències, trobades i aprenentatges.
-
Familiarització i utilització del
processador Goggle.
Actitudinals
-
Participació
activa en les diferents activitats d’ensenyament – aprenentatge.
-
Iniciativa i
interès en les pràctiques proposades.
-
Mostrar
interès i curiositat durant les activitats i enfront les tecnologies
utilitzades.
-
Valorar
l’intercanvi d’informacions i experiències am els companys/es i el
professor/a.
-
Respectar
les aportacions i els treballs realitzats per la resta de companys i
companyes.
|
Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions
|
·Primera sessió: A la classe
ordinària fem una posada en comú dels coneixements previs que tenim sobre els
vaixells. La mestra és la mediadora de la conversa, que va fent preguntes per
tal de fer pensar als nens i nenes i donar pautes per a què exposin les seves
opinions i experiències en relació als vaixells.
·Segona sessió: Anem a
l’aula d’informàtica i busquem en el cercador d’imatges de Google diferents
imatges de vaixells. Són els infants els qui escriuen la paraula vaixell
utilitzant el teclat de l’ordinador. Cada nen ens ensenya quin és la imatge
que ha trobat què més li ha agradat i explica el perquè.
·Tercera sessió: Tornem a
l’aula d’informàtica, realitzem diferents activitats JClic relacionades amb
els vaixells.
-
Els mitjans de transport:
-
Transports navals:
-
Transportes:
·Quarta sessió: Pintem
diferents vaixells a l’ordinador, a través de la pàgina web <www.dibuixos.cat>.
·Cinquena
sessió: Què sabíem abans i què sabem ara. Posada en comú de les diferents
activitats realitzades i quins són els aprenentatges que n’hem extret.
|
Fonamentació psicopedagò-gica
|
Aquest projecte sorgeix d’una
curiositat pròpia dels alumnes, fet que provoca que l’aprenentatge que creïn
sigui significatiu, ja que
construeixen el coneixement a partir de les seves motivacions. Partiran dels
seus coneixements previs, per tal
d’establir noves relacions i crear coneixements.
Es porta a terme un treball globalitzat, ja que a partir de la
conversa, sorgeix un tema científic per a investigar a través de les noves
tecnologies.
D’altra banda, també cal dir que es
treballen continguts de caràcter
transversal com l’educació per la convivència, ja que treballa el
respecte pel material i la diversitat d’opinions, així com el respecte pels
altres, la valoració del propi esforç i comprendre les limitacions pròpies i
dels altres.
|
Procediments i criteris d’avaluació
|
L'avaluació que es
portarà a terme a través d’observació
sistemàtica de les mestres durant
les activitats que fan els nens i nenes. Aquesta observació aportarà els
elements necessaris per a fer una avaluació
formativa, per tal que permeti ajustar l’ajut pedagògic necessari a cada
infant i així assolir els objectius previstos.
Per tant,
l’avaluació serà global i continuada, fent referència al
conjunt de capacitats expressades en els objectius generals, tenint en compte
el context sociocultural del centre i les seves característiques.
|
Previsió de temporització
|
La temporització prevista és d’una
setmana. És treballa aquest projecte cada dia a la tarda.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada