dimecres, 5 de desembre del 2012

Fitxa de disseny del projecte


La tercera PAC plantejada pels consultors d'aquesta assignatura ha estat dissenyar i portar a la pràctica una activitat d’ensenyament - aprenentatge mediada per un docent o un coordinador psicopedagògic i per les TIC a partir d’un problema significatiu per la persona o persones que aprenen a mode d’investigació–acció. El què es pretén és partir d’un problema significatiu, i més o menys quotidià, que l’aprenent o aprenents puguin entendre i que els motivi a actuar i dirigeixi el procés de resolució del problema i l’aprenentatge significatiu.
Prèviament a la pràctica hem hagut d’entregar una fitxa de disseny del projecte, per tal de que el consultor la validés.
A continuació es presenta la fitxa de disseny del meu projecte, un cop ja ha estat validada per la consultora.



Fitxa de disseny – Inés Martin Ramia
Títol
Tots els vaixells són iguals?
Descripció dels agents personals i  de la tecnologia pediadora
·      Aprenents: 26 alumnes de P-5 B de l’Escola Bages de Manresa.
·      Mediadors: Mestra tutora i mestre de reforç.
·      Tecnologia mediadora: Ordinadors de l’aula d’informàtica amb sistema operatiu Windows XP. S’utilitza la connexió a Internet (cercador d’imatges i d’informació Google, programari JClic i diferents pàgines webs).
Descripció del problema
Els alumnes descobreixen que no tots tenen la mateixa opinió sobre els vaixells, un grup d’alumnes pensa que qualsevol vaixell serveix per anar a pescar, mentre els altres diuen que no. Els alumnes activen el seu interès per aquest tema desconegut, ja que volen descobrir qui té raó i si tots els vaixells són iguals.
El problema sorgit en aquesta classe de P-5, es pot descriure segons:
- Estructuració:és un problema ben estructurat, ja que la seva solució és limitada i les respostes correctes i convergents. A més requereix l’aplicació d’un nombre determinat de conceptes i regles.
- Complexitat: és tracta d’un problema poc complex, ja que implica un conjunt restringit de factors o variables.
- Especificitat de camp: és un problema abstracte, perquè tot i que parteix d’una problemàtica real dels aprenents, el concepte de vaixell és abstracte, ja que per a nosaltres no és de proximitat, ni tenim facilitat per a veure’n cap de forma directa.
 D’altra banda, segons Jonassen aquest problema seria de la tipologia problema que usa regles, ja que utilitza un sistema de recerca en línia per a localitzar informació important en la web.
plantejament del problema
A les aules d’educació infantil d’aquesta escola, cada setmana hi ha un alumne que és el protagonista de la classe. Aquesta activitat consisteix en què cada setmana hi ha un protagonista i aquest porta fotos de la seva família i algunes joguines, i explica a la resta de companys coses sobre ell mateix i les coses que ha portat.
Quan un alumne ens explicava quines eren les seves joguines preferides, entre elles un vaixell, va sorgir el dubte de si tots els vaixells són iguals.
Martí: - He portat un vaixell, jugo a la banyera a pescar peixos.
Anas: - Però aquest vaixell no serveix per pescar, és per fer viatges.
Estela: - Jo vaig anar de vacances amb els meus papes amb un vaixell.
Rita: - Jo també, i era com aquest.
Martí: - Però aquest també serveix per pescar.
Anas: - Nooo!
Mestra: - Que hi ha vaixells per pescar i vaixells per fer viatges?
Grup de nens 1: - Si!
Grup de nens 2: - No!
Romaisa: - Hi han vaixells diferents; de grans, de petits, per pescar i per fer viatges!
Josep Mª: - Si, i també que porten petroli!
Mestra: - I tots els vaixells serveixen per tot?
Grup de nens 1: - No!
Grup de nens 2: - Si!
Mestra: - Us agradaria sortir de dubtes? Investiguem si tots els vaixells són iguals?
Martí: -Si, perquè aquest també és per pescar!
Context de l’activitat
Aquesta activitat forma part de l’educació formal. Es portarà a terme a l’aula ordinària dels alumnes i a l’aula d’informàtica.
Característi-ques dels aprenents
Es tracta d’un grup de nens i nenes de 5 anys, per tant, segons Piaget es troben en l’estadi pre-operacional (de 2 a 7 anys), caracteritzat per la capacitat de representació i la intel·ligència verbal.
És un grup molt motivat per aprendre i amb ganes de treballar, sempre i quan els continguts a treballar siguin del seu interès. Tot i això són força moguts i xerraires, i a vegades els costa parar l’atenció sinó tenen un suport visual. Per això l’ordinador els és una eina de gran ajuda com a reforç de determinats continguts. Cal dir que a l’escola no han tingut contacte directe amb els ordinadors fins aquest curs, tot i que la majoria de nens i nenes en tenen a casa i estan força familiaritzats.
Cal destacar la presència d’un nen amb un trastorn del espectre alcohòlic fetal, que necessita del suport d’una vetlladora, tot i que les hores que hi ha el reforç a l’aula, quan es porta a terme aquest projecte, la vetlladora no hi és.
Competències específiques
Amb aquesta activitat es treballen les capacitats bàsiques d’educació infantil exposades a continuació. Cal dir que estan organitzades entorn els eixos següents:
-  Aprendre a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma:
1. Progressar en el coneixent i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.
2. Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
-  Aprendre a pensar i a comunicar:
4. Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
5. Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
-  Aprendre a descobrir i tenir iniciativa:
6. Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
-  Aprendre a conviure i habitar el món:
8. Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflicte.
9. Comportar-se d’acord amb una pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
En relació als objectius generals del segon cicle de l’Educació infantil marcats pel currículum prescriptiu, es treballen els següents:
- Ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma, resolent situacions quotidianes amb actitud positiva i superant les dificultats.
- Sentir que pertany a grups socials diversos, participant-hi activament i utilitzant els hàbits, actituds, rutines i normes pròpies.
- Aprendre amb i a través dels altres, gaudir de la relació i integrar-se en el grup tot establint relacions afectives positives amb actituds d’empatia i col·laboració i intentant resoldre conflictes de manera pacífica.
- Observar i experimentar en l’entorn proper amb curiositat i interès, interpretant-lo i fent-se preguntes que impulsin la comprensió del món natural, social, físic i material.
- Comprendre les intencions comunicatives d’altres infants i persones adultes i expressar-se mitjançant la paraula, el gest i el joc.
- Desenvolupar habilitats de comunicació, expressió, comprensió i representació per mitjà dels llenguatges corporal, verbal, gràfic, musical, audiovisual i plàstic; iniciar el procés d’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura, de les habilitats matemàtiques bàsiques i de l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Aprendre i gaudir de l’aprenentatge, pensar i crear, qüestionar-se coses, fer-les ben fetes, plantejar i acceptar la crítica i fer créixer el coneixement d’una manera cada vegada més estructurada.
Objectius específics d’aprenentatge i criteris d’avaluació:
- Expressar oralment els coneixements previs sobre els vaixells.
-  Participar en la recerca d'informació i en les activitats proposades.
-  Conèixer les característiques principals dels vaixells.
-  Descobrir els diferents tipus de vaixells.
-  Cercar informació sobre les diferents funcions dels vaixells.
- Progressar en l’adquisició d’hàbits d’organització del treball.
- Prendre consciència dels aprenentatges que es van fent.
- Desenvolupar habilitats de resolució de problemes.
Continguts
Conceptuals
-  Observació de les principals característiques dels vaixells.
-  Reconeixement de diferents tipus de vaixells (transatlàntic,  transbordador, vaixell de càrrega, portacontenidors, creuer, portaavions, petrolier, etc.).
-  Identificació de les diferents parts d’un vaixell (proa, popa, àncora, hèlix, coberta i xemeneia).
-  Coneixement de les diferents funcions d’un vaixell (transbordadors, transport de persones, transport de mercaderies, vaixells de pesca, vaixells de guerra, vaixells recreatius, etc.)..
Procedimentals
-  Recerca i selecció d'informació d'interès i fotografies representatives.
-  Enriquiment del treball amb les investigacions dels companys.
-  Posada en comú de les experiències, trobades i aprenentatges.
-  Familiarització i utilització del processador Goggle.
Actitudinals
-  Participació activa en les diferents activitats d’ensenyament – aprenentatge.
-  Iniciativa i interès en les pràctiques proposades.
-  Mostrar interès i curiositat durant les activitats i enfront les tecnologies utilitzades.
-  Valorar l’intercanvi d’informacions i experiències am els companys/es i el professor/a.
-  Respectar les aportacions i els treballs realitzats per la resta de companys i companyes.
Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions
·Primera sessió: A la classe ordinària fem una posada en comú dels coneixements previs que tenim sobre els vaixells. La mestra és la mediadora de la conversa, que va fent preguntes per tal de fer pensar als nens i nenes i donar pautes per a què exposin les seves opinions i experiències en relació als vaixells.
·Segona sessió: Anem a l’aula d’informàtica i busquem en el cercador d’imatges de Google diferents imatges de vaixells. Són els infants els qui escriuen la paraula vaixell utilitzant el teclat de l’ordinador. Cada nen ens ensenya quin és la imatge que ha trobat què més li ha agradat i explica el perquè.
·Tercera sessió: Tornem a l’aula d’informàtica, realitzem diferents activitats JClic relacionades amb els vaixells.
-    Els mitjans de transport:
-    Transports navals:
-    Transportes:
·Quarta sessió: Pintem diferents vaixells a l’ordinador, a través de la pàgina web <www.dibuixos.cat>.
·Cinquena sessió: Què sabíem abans i què sabem ara. Posada en comú de les diferents activitats realitzades i quins són els aprenentatges que n’hem extret.
Fonamentació psicopedagò-gica
Aquest projecte sorgeix d’una curiositat pròpia dels alumnes, fet que provoca que l’aprenentatge que creïn sigui significatiu, ja que construeixen el coneixement a partir de les seves motivacions. Partiran dels seus coneixements previs, per tal d’establir noves relacions i crear coneixements.
Es porta a terme un treball globalitzat, ja que a partir de la conversa, sorgeix un tema científic per a investigar a través de les noves tecnologies.
D’altra banda, també cal dir que es treballen continguts de caràcter transversal com l’educació per la convivència, ja que treballa el respecte pel material i la diversitat d’opinions, així com el respecte pels altres, la valoració del propi esforç i comprendre les limitacions pròpies i dels altres.
Procediments i criteris d’avaluació
L'avaluació que es portarà a terme a través d’observació sistemàtica de les mestres durant les activitats que fan els nens i nenes. Aquesta observació aportarà els elements necessaris per a fer una avaluació formativa, per tal que permeti ajustar l’ajut pedagògic necessari a cada infant i així assolir els objectius previstos.
Per tant, l’avaluació serà global i continuada, fent referència al conjunt de capacitats expressades en els objectius generals, tenint en compte el context sociocultural del centre i les seves característiques.
Previsió de temporització
La temporització prevista és d’una setmana. És treballa aquest projecte cada dia a la tarda.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada