dimecres, 14 de novembre del 2012

Conclusions i argumentació sobre el propi canvi conceptual


Un cop finalitzada la lectura de l’article de Domènech i Tirado i la del mòdul de Julio Cabrero, així com realitzades les aportacions pròpies i dels companys i companyes al debat de l’assignatura de NTICEDU, considero que la meva visió respecte la relació entre ciència, tecnologia, societat i educació (C-T-S) a variat considerablement. És per això que puc afirmar que en el meu cas hi ha hagut un canvi conceptual, que he pogut observar en la realització del mapa conceptual integrador i sobretot en l’anàlisi i la comparació que he fet entre aquest i el mapa inicial de conceptes.
Gràcies a les diferents activitats proposades per l’assignatura he pogut experimentar un canvi conceptual, ja que ha canviat la manera d’entendre els conceptes ciència, tecnologia i societat, així com el marc conceptual en què es troben i la relació que mantenen. D’altra banda podem observar, en la comparació dels dos mapes conceptuals, que hi ha hagut un increment en el nombre de relacions que mantenen aquests conceptes, així com les seves conseqüències.
En el meu cas, al principi els meus coneixements sobre la relació entre C-T-S eren molt simples, tal i com es pot observar en el primer mapa conceptual. En aquest moment entenc que hi ha una interrelació entre C-T-S, ja que són conceptes que van molt lligats i que no és pot concebre un sense tenir present als altres. Tal i com es pot observar en el mapa conceptual integrador, la societat utilitza la tecnologia que aplica uns coneixements que són produïts per la ciència, que al mateix temps influeix en la societat. D’altra banda, també cal dir que tots aquests conceptes, així com la relació que mantenen, són estudiats per la psicologia. És per això, que reafirmo a Domènech i Tirado (2002), quan citen la necessitat d’entendre’ls com “un tot que fa intel·ligible la realitat quotidiana de la psicologia” i destacar la relació d’interdependència que mantenen així com les seves repercussions en els diferents àmbits, concretament, l’educació.
D’altra també he pogut observar que el fet de participar en un debat, així com realitzar aquest informe respectant una estructura argumentativa, també ajuda a valorar si hi hagut o no un canvi conceptual i si aquest és coherent i és té ben  assimilat. Per tal d’argumentar correctament, tant les aportacions del debat com les idees aquí exposades, és necessària una confrontació de models i posicionar-te d’una o altra banda, per tal de poder argumentar correctament una premissa i una conclusió.
És per això, que considero que des d’un principi les bases del meu aprenentatge significatiu s’han anat assentant, ja que aquesta ampliació en el nombre de conceptes i els canvis en la seva relació ha permès que pugui reestructurar els sistemes conceptuals que tenia per tal de construir un nou model mental. Cal dir, però, que per tal d’assolir aquest canvi conceptual ha estat necessari un compromís conceptual previ davant l’experiència anterior,  que permetés reestructurar el què sabia a partir de l’anàlisi de la nova informació, i creant així aprenentatge significatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada